Sista veckan...

När är det bara ungefär en vecka kvar till dagen jag har väntat på sedan september när jag påbörjade mitt projektarbete. Den här veckan kommer se ut som följande:

Måndag: Jag äter frukost men resten av dagen äter jag ingen mat utan dricker endast vatten. På eftermiddagen/kvällen kommer jag springa ungefär 10 km, ca 60 minuter lugn löpning med andra ord. Efter löpningen är det fortfarande ingen mat som gäller utan jag får enbart dricka vatten.

Tisdag: Den här dagen fortsätter jag att fasta och intar fortfarande bara vatten. På eftermiddagen/kvällen springer jag en liknande löprunda som på måndagen och efter detta löppass får jag lov att börja äta.

Sedan kommer onsdag till lördag bestå av massor med kolhydratrik mat och från och med torsdag kommer jag börja dricka extra mycket, både vatten och annan kolhydratrik dryck. Det är bara att äta ordentligt med mat och dricka mycket så ska jag nog stå väl förberedd på startlinjen i Malmö på lördag!

Men nu kanske ni undrar varför jag inte ska äta någonting på måndagen och tisdagen... Det kan ju låta ganska dumt eftersom det borde vara tvärtom, att jag ska äta mat i mängder. Men det finns faktiskt en tanke med det hela. När jag inte äter på dessa dagar plus att jag springer så kommer jag tömma kroppens glykogenlager helt, dvs. kroppens lagringar av kolhydrater. Denna extrema tömning av kroppen leder sedan till att kroppen överkompenserar lagringen av glykogen när jag börjar äta igen på tisdagskvällen.

Jag kommer hålla er uppdaterade om hur det känns varje dag under den kommande veckan för jag har en känsla av att det kommer vara ganska intressant!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0