Manfred Trieb

Först ut av de långdistanslöpare jag har intervjuat är Manfred Trieb. Manfred är en god vän till mig och min familj och han fungerar som min tränare och mentor under min träning inför mitt maraton. Manfred var med när jag sprang min första halvmara och vi kommer att springa flera av de längre träningsrundorna tillsammans. Han har hjälpt mig att lägga upp min träningsplanering och jag frågar honom om hjälp och får en massa tips och råd när jag behöver det. Manfred är en väldigt rutinerad löpare och det känns otroligt bra att kunna få hjälp av honom.

Skriv en kort presentation av dig själv!

Har sedan barnsben alltid idrottat (fotboll, ishockey, friidrott, simning m.m.). 13 SM mästerskap i sportdykning.

Började med maratonlöpning när Helen (min dotter) föddes 1985.

Jag är på 57 året.

Arbetar som egenförtagare sedan 18 år i byggkonsultfacket, civil ingenjör.


Mitt tveklösa motto är: En sund själ i en sund kropp. 
      

 


Manfred efter London maraton.


Hur många maratonlopp har du sprungit?

72 st.


Vilken är den längsta sträcka du sprungit utan att stanna?

Det längsta jag löpt utan att stanna (lunka vid depåerna) är 100 km.
Uti Bällinge 1994, tog 9 timmar och 48 min.


Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?

Jag försöker/ och lyckas för det mesta att utföra någon form av fysisk aktivitet nästan varje dag (och har gjort sedan barnsben). 

Senaste 25 åren löpning, Friskis & Svettis eller golf.

 

När jag löpte som snabbast (min bästa tid på maran 2.47) tränade jag

i genomsnitt över årets 52 veckor 7 mil/veckan. Vilket innebar att jag under tunga träningsveckor sprang kring 100 km/veckan.

Nu när jag löper lugnt tränar jag kring 40 km/veckan.          

 

Vad äter du före respektive efter träning?

Om det är inför eller efter långlöpning (över 15 km) förstärker jag kol-

hydrat intaget, både före och efter träning. Annars redig husmanskost.

 

Hur ser din träning ut veckorna före ett maratonlopp?

Komplicerad historia!

Om jag har för avsikt att prestera mitt yttersta så är det en kombination av löpning och fasta/kost.

 

Om jag bara skall löpa ett lugnt maratonlopp är förberedelsen som inför ett långträningspass.

       

Hur ser din träning ut veckorna efter ett maratonlopp?

Har det varit ett optimalt/max prestationslopp kan jag inte löpa veckan efter. Då blir det Friskis & Svettis och golf.

Andra veckan börjar jag träna så smått igen, i mycket maklig takt.

Därefter stegrar jag träningen för att efter ca 3-4 veckor efter loppet vara

återhämtad.

 

Har jag löpt ett marathon i bekväm takt är jag i vanlig träning igen efter ett par dagar. Ett lugnt marathon är som ett överlångt träningspass, jag löper på 75-80 % av min kapacitet.

 

Hur ser din sömn ut före respektive efter tävling/lopp?

Jag kan inte styra min sömn. Är jag trött så sover jag, är jag pigg så är jag igång. Är oftast uppe i varv innan ett marathonlopp (även om det är ett långsamt lopp), och då kan jag inte sova ut. Sömnen har aldrig påverkat min löpning, sköter sig per automatik.

 

Hur ser din kost ut före respektive efter ett maratonlopp? 

(Vad äter du mer av? Vad äter du mindre av?)

Som tidigare sagt är det ett lugnt lopp äter jag normalt, men lite mer kolhydrater innan loppet.

 

Har jag för avsikt att göra mitt yttersta så genomför jag en kolhydratuppladdning innan loppet. Fasta med 2 överlånga pass under 48 timmar.

Då blir jag fullständigt uttömd på kolhydrater (fem dagar innan loppet). Därefter äter jag nästan bara kolhydrater fram till loppet. Sista 2 dagarna dricker jag dessutom så jag blir sprängfylld (Coca-cola den bästa och billigaste sportdrycken, mängder med kolhydrater och skonsam mot magen).

 

Efter ett marathonlopp har jag ett massivt sug efter proteiner och fett, oavsett om jag löpt lugnt eller snabbt.

Min favoriträtt efter ett marathon är stekta wienerkorvar med pommes och bearnaisesås, därefter chips.

Men efter 2 dagar är jag åter i det vanliga husmanskostköret.

 

Påverkar din sömn dina prestationer (både på träning/lopp)?

Som tidigare sagt kan jag inte påverka min sömn. Har aldrig i samband med lopp haft känningar av för lite alternativt för mycket sömn.

Samma med träning.

 

Styrketränar du eller gör du några speciella övningar för att förbättra din löpning och göra din kropp mer tålig för dem påfrestningar den utsätts för?

Jag har alltid under vinterhalvåret styrketränat. Allsidigt, inte speciellt mycket för ben.

Men jag vill påpeka att stretching har en stor betydelse för mig. Slarvar jag så får jag lida. Jag går även regelbundet på massage vilket även gör susen för min del.

 

Vad märker du för positiva effekter på din kropp tack vare löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)

Jag orkar mycket mer i det alldagliga livet, rent fysiskt i mitt arbete och även mentalt. Jag är säkert helt mer i mental balans och på hugget.

 

Vad märker du för negativa effekter på din kropp på grund av löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)

Fysiskt händer mycket.

Jag har en gång rensat ena knäet från lösa diverse delar.

Har även opererat min ena hälsena.

Båda ingreppen med 100 % framgång.

Blåa tånaglar som faller av samt blåsor på fötterna har jag jämt.

Träningsvärk har jag mer eller mindre alltid.

 

Mentalt påverkas jag icke negativt, tvärt om. Tränar jag inte får jag någon

form av depression.

 

Har du något tips till mig som ska springa mitt första maraton till våren?

Tusen tips ca.

Det hela handlar om man är en idrottsmänniska eller ej. Och det är du. Träna kan du. Du har generna rätt bra staplade, man löper inte sin första halvmara under 2 timmar med så lite löpträning som du lagt ned.

Men en sak som är säker för en debutant som för en rutinerad löpare är att löpa ett marathon i närheten av sitt optimala gör mycket ont.

Det måste man inse och gilla. Släppa lös endorfinerna är grejen.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0