Isabellah Andersson

Nästa person som jag har intervjuat är Isabellah Andersson som kom femma i friidrotts EM i Barcelona i somras.

Skriv en presentation av dig själv!

Jag är född och uppväxt i lilla landsortsbyn Manga i västra Kenya. Med våra mått här i Sverige var det otroligt primitivt. Vi saknade el och fick gå en kilometer för att hämta vatten. Jag gick skolan i Manga, men här fanns ingen som helst anknytning till idrott. I övre tonåren flyttade jag till huvudstaden Nairobi, som har flera miljoner invånare. Efter något år här kom jag i kontakt med några som tränade löpning. Detta verkade intressant, så jag hakade på. Under 2002 träffade jag ett par svenska orienterare, som var i Kenya i samband med sina studier. Vi knöt en fin kontakt och två år där efter fick jag möjligheten att åka till Sverige och femdagars orienteringen i Göteborg. Intresset för orientering steg och 2005 var jag tillbaka för att lära mera. Jag träffade då Lars, som numera är både make och min tränare. Efter mötet med Lars började jag träna rationellt och fick hjälp att skaffa riktig löparutrustning (bland annat bra skor), som jag saknat tidigare.

Mitt flyttlass till Sverige gick i januari 2006 och redan denna höst gifte jag mig med Lars. Under året sprang jag min första halvmara, Göteborgsvarvet och senare en helmara i Växjö. Tiderna 1.22.47 respektive 2.51.10 var inte mycket att yvas över, men intresset var väckt.


Året efter tävlade jag för Oskarshamns SK och sprang många landsvägslopp med bra resultat. Det kändes mer och mer rätt att satsa på löpningen och det var kul att både träna och tävla.


2008 började jag tävla för Hässelby SK, nu skulle jag få springa SM tävlingar för första gången så jag satsade lite extra på det. Det gick väldigt bra, då det blev seger på 4 km och 8 km terräng, maraton SM i Stockholm och slutligen 10 000 meter på bana. Med i magen vid samtliga vinster fanns vår lilla flicka, Beyoncé som föddes i januari 2009.


Motto: Everything is possible. Bara du vågar.



Isabellah efter Göteborgsvarvet 2010

Hur många maratonlopp har du sprungit?
6 st

Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?
2 pass om dagen sammanlagt ca 3 timmars löpning varje dag.

Måndag 1) 90 min morgonjogg.
Måndag 2) 90 min distans på förmiddag.
Tisdag 1) 60-70 min morgonjogg.
Tisdag 2) 30-40 min uppvärmning, 30 min intervaller 30-40 min jogg.
Onsdag 1) 90 min morgonjogg.
Onsdag 2) 90 min distans på förmiddag.
Torsdag 1) 60-70 min morgonjogg.
Torsdag 2) 30-40 min uppvärmning, 30 min intervaller 30-40 min jogg.
Fredag 1) 90 min morgonjogg.
Fredag 2) 90 min distans på förmiddag.
Lördag 1) 60-70 min morgonjogg.
Lördag 2) 30-40 min uppvärmning, 30 min intervaller 30-40 min jogg.
Söndag: 3 timmars långpass

Samtliga träningspass ligger på förmiddagen med start klockan 06.00 och klockan 10-11.


Vad äter du före respektive efter träning?

Jag äter inget innan mitt första träningspass, mellan passen äter jag frukost och då tar jag vad som finns hemma.  Jag äter inget speciellt, vanlig hemlagad mat med mycket grönsaker. Efter de hårda passen tar jag lite extra Maxim protein-drink eller protein-bar.

Hur ser din träning ut veckorna före ett maratonlopp?

Som vanligt fram till tre dagar innan då jag varvar ner successivt och bara joggar.

Hur ser din träning ut veckorna efter ett maratonlopp?
  
Detta beror helt på hur sliten jag är. Lite lättare träning i en eller två veckor, då kör jag bara lätta joggpass.

Hur ser din sömn ut före respektive efter tävling/lopp?

Jag sover som vanligt ca 8 timmar per natt. Men jag går inte ut på kvällarna med kompisar utan stannar hemma och sparar energi till min löpning. Jag går och lägger mig ca 21.00 varje kväll.

Hur ser din kost ut före respektive efter ett maratonlopp?
 (Vad äter du mer av? Vad äter du mindre av?)
Jag äter som vanligt. Ingen speciell kost men inte en massa fett och gärna mycket grönsaker.


Påverkar din sömn dina prestationer (både på träning/lopp)?

Visst gör den det. Om jag inte fått tillräckligt med sömn (minst 7-8 timmar) märker jag det direkt. Det känns inte bra.


Styrketränar du eller gör du några speciella övningar för att förbättra din löpning och göra din kropp mer tålig för dem påfrestningar den utsätts för?

Inte mycket, det händer emellanåt. Däremot kör jag löpskolning och absolut inget med vikter.

Vad märker du för positiva effekter på din kropp tack vare löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)

Jag är mer än frisk, löpningen har fått mig att tänka ”Större/vidare” i mitt dagliga liv. Löpningen har förändrat mitt liv på många sätt från ”ingenting till någonting”.

Vad märker du för negativa effekter på din kropp på grund av löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)

Jag ser inga negativa saker, men min mormor ser och säger att jag är smal och inte äter, men det gör jag. Fast hon förstår inte något om löpning.


Har du något tips till mig som ska springa mitt första maraton till våren?
Gå ut och träna. Spring åtminstone två pass om vardera 30 km per månad.  Satsa på att träna mängd med en del kvalitet. 

Lycka till med dina förberedelser inför maran. /Isabellah

 


Kommentarer
Postat av: Löperska

Vilket roligt projektarbete! :) och kul att intervjua Isabellah Andersson. Träffade du henne, eller var intervjun skriftlig?

2011-03-08 @ 18:42:17
Postat av: Josefin

Ja det är jättekul :) Det var en skriftlig intervju tyvärr för det hade varit jättekul att träffa henne!

2011-03-14 @ 08:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0