Miranda Kvist

Skriv en kort presentation av dig själv!


Varför gå när man kan springa?

Jag är en människa som är galet förälskad i löpning, och skulle gärna hålla på och springa hela tiden. Jag har som längst sprungit 71 km, samt många gånger marathondistansen eller längre. Jag njuter av att springa riktigt långt och gärna ihop med andra lika nördiga löparindivider!


Annars är jag en 22-årig person med stora ambitioner och äventyrslust. Jag vill springa världens häftigaste ultralopp någon dag i framtiden, och det är väl den glädjen jag vill förmedla till andra på min blogg.


Stockholmsbo, och fullständigt träningstokig med andra ord…



Hur många maratonlopp har du sprungit?
Jag har sprungit 4 st marathonlopp men bara i år sprungit 40 km eller längre vid 11 tillfällen.

 

Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?
Jag har hittills i år snittat på runt 6-7 pass i veckan, varierat mellan löpning, cykling och styrketräning. En normal vecka ligger löpningen på ca 50-60km, men vissa veckor har jag varit uppe på 90-120km. Maximalt sprang jag 160km en vecka i mars.

 

Vad äter du före respektive efter träning?
Jag äter vanlig mat. Försöker att få i mig långsamma kolhydrater, bra fett och mycket proteiner. Efter träning försöker jag äta på direkten, gärna snabba kolhydrater och proteiner. Brukar oftast ta vad jag har hemma, och har jag inte något bättre än glass så äter jag glass. Kroppen behöver energi helt enkelt.

 

Hur ser din träning ut veckorna före ett maratonlopp?
Jag trappar ner förstås. Men kör ganska hårt fram till veckan innan. Samma vecka försöker jag oftast få till ett snabbare pass måndag eller tisdag, för att sedan vila fram till torsdag/fredag då det blir ett enklare, kortare löppass, 5-6km, för att inte bli för seg med alltför mycket löpvila.

 

Hur ser din träning ut veckorna efter ett maratonlopp?
Jag försöker att ta det lugnt. Veckan efter är kroppen rätt mör och man har otroligt mycket träningsvärk. Efter 2-3 dagar försöker jag jogga upp värme i kroppen och stretcha ut. Brukar försöka hålla träningsmängden nere i alla fall 2 veckor efter loppet. Sker oftast per automatik då man har en väldigt skör kropp att jobba med.

 

Hur ser din sömn ut före respektive efter tävling/lopp?
Jag försöker sova lite extra, kanske ta sovmorgon dagen innan loppet. Men det slutar oftast med att jag inte kan sova alls och flyger upp ur sängen. Så det blir nog egentligen aldrig någon riktig förändring.

 

Hur ser din kost ut före respektive efter ett maratonlopp? 

(Vad äter du mer av? Vad äter du mindre av?)
Jag äter ganska vanligt egentligen. Men jag lägger till fler kolhydratrika mellanmål för att få i mig extra energi.

 

Påverkar din sömn dina prestationer (både på träning/lopp)?
Absolut. Jag önskar jag lyckades sova mer inför lopp, men så blir det ju aldrig. Man är oftast nervös och spänd och sover bra mycket mindre inför lopp än vad man bör…

 

Styrketränar du eller gör du några speciella övningar för att förbättra din löpning och göra din kropp mer tålig för dem påfrestningar den utsätts för?
Jag kombinerar min löpning med styrka just för att minska skaderisken. Terränglöpning gör också benen/fötterna starka, och att variera löpningen med andra sporter som simning och cykling.

 

Vad märker du för positiva effekter på din kropp tack vare löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)
Jag är ett rejält energiknippe. Jag tränar hårt och använder mig av min energi, men jag får tillbaka det dubbla i kraft!

 

Vad märker du för negativa effekter på din kropp på grund av löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)
Jag tvingas förstås även att slita mig upp ur sängen ibland efter t.ex. intervallpass. När det har blivit riktigt långt, mellan 4-5 mil är jag rätt trött psykiskt också, och inte bara fysiskt dagen efter.

 

Har du något tips till mig som ska springa mitt första maraton till våren?
Stressa inte inför den stundande maran. Du kommer att klara det. Det är bara att ställa in sig på att sätta den ena foten framför den andra i X antal timmar. Försök att ha sprungit 1-2 längre lopp innan du ställer dig på startlinjen, åtminstone 25 km skall man väl ha sprungit innan, men helst ett tillfälle upp på 30 km tycker jag.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0