Petra Örlegård

Här kommer en ny intervju med en annan löpare, Petra Örlegård. Tänk på att intervjun är gjord i september och t.ex. under frågan "Hur många maratonlopp har du sprungit?" är det som Petra svarat lite gammal fakta.

Skriv en kort presentation av dig själv!

Jag heter Petra Örlegård och är 21 år gammal. Började springa för två år sen, eller rättare sagt, jag har varit sportig hela livet och sprungit i perioder. Men jag har aldrig satsat på långdistans. När jag började trean på gymnasiet så gick jag i tankar om den ultimata utmaningen innan gymnasiet och då kom jag bara på en sak, ett maraton. Sagt och gjort, anmälde mig till Stockholm Marathon 2009 och laddade sen ner ett träningsprogram från marathon.se. Sen dess har jag bara sprungit och springer mer och mer med tiden också. Brukar säga till folk att löpning är mitt liv, inte bara en livsstil.

 


Hur många maratonlopp har du sprungit?

2 maratonlopp hittills. (Stockholm Marathon 2009, Copenhagen Marathon 2010). Ska springa ett 5 milslopp i oktober och eventuellt Bromölla Marathon i november, men planen är att springa Tromsö Midnight Sun Marathon i juni nästa år.

 

Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?

I början sprang jag 3-4 gånger i veckan, ca 3-5 mil. Numera springer jag 9-12 mil i veckan, 6-7 dagar i veckan, ibland 2 gånger om dagen. Favoritpass är att springa 12-18 km, det är väl de vanligaste passen jag kör. Ett par gånger i veckan kör jag snabbdistans, ca 8-10 km och ett par gånger i veckan kör jag minst 2 mil. Varannan vecka springer jag 3-3,5 mil antingen lördag eller söndag.

 

Vad äter du före respektive efter träning?

Banan, knäckebröd med ägg och avokado ca 1 timme innan. Efter träning dricker jag en blandning av Herbalife med färskpressad apelsinjuice, mixade frukter och lite naturell yoghurt samt äter lite nötter till. Någon timme efter äter jag en kolhydratrik måltid fylld med fett och protein, t.ex. råris med lax eller kycklingfilé alternativt oxfilé och mycket grönsaker.

 

Hur ser din träning ut veckorna före ett maratonlopp?

Går ner successivt i mängden träning, springer ändå varje dag och sätter in en vilodag en dag i veckan. Springer 10-12 km om dagen, ibland 5 km men i snabbt tempo men inte så att man tröttar ut sig och inte orkar ett maratonlopp. Äter ordentligt och som jag gör även vid hård träning för att kroppen ska orka springa långt.

 

Hur ser din träning ut veckorna efter ett maratonlopp?

Springer oftast inte på 2-3 dagar efter ett maratonlopp, men kör istället coreträning och lite yoga för att kroppen inte ska bli alltför stel. Börjar smått springa ett par dagar efteråt, och springer i kortare distanser till en början men efter ett par veckor går jag tillbaka till min vanliga löpträning.

 

Hur ser din sömn ut före respektive efter tävling/lopp?

Har inte riktigt tänkt på det, har som vana att alltid sova ordentligt - för mig räcker det med 7 timmar per natt, bara det är djup sömn. 7 eller 8 timmar per natt funkar för mig. Men inför ett maraton sover jag väldigt tidigt på kvällen för att gå upp tidigt så att jag hinner äta ordentligt de 3-4 timmarna innan en tävling. Efter lopp brukar jag sova som en stock t.ex. i 10 timmar. Självklart blir man trött av ett långt lopp.

 

Hur ser din kost ut före respektive efter ett maratonlopp?  (Vad äter du mer av? Vad äter du mindre av?)

Jag äter som jag brukar göra, dvs. jag äter alltid regelbundet, fyllt med kolhydrater, protein och fett och väldigt varierat. Det skiljer sig inte så mycket mellan före och efter ett maratonlopp. Jag äter när jag blir hungrig, vilket jag blir rätt ofta när jag springer. 5-6 gånger om dagen. Havregrynsgröt, olika frukter, naturella nötter och mandlar, mycket avokado och ägg, osv. Äter inte så mycket pasta då min mage inte tål det så mycket när jag springer. Istället kör jag långsamma kolhydrater som är lättsmälta i magen, t.ex. råris, quinoa, mathavre alternativt potatis och rotfrukter. Äter inte så mycket transfetter, med andra ord t.ex. gräddfil, cremefraiche, såser. Sådana saker undviker jag helst men allra mest de sista veckorna före ett maratonlopp.

 

Påverkar din sömn dina prestationer (både på träning/lopp)?

Absolut, sover jag för lite eller sover jag oroligt, så presterar jag inte lika bra. Det mentala behöver få ordentligt med vila för att jag ska klara ett ansträngande lopp psykiskt. Det handlar inte om den fysiska konditionen i ett maratonlopp, utan att ha en stark mentalitet.

 

Styrketränar du eller gör du några speciella övningar för att förbättra din löpning och göra din kropp mer tålig för dem påfrestningar den utsätts för?

Jag styrketränar inte så mycket, det gör jag i perioder. Men kör rätt mycket core och yoga. Styrketränar, när jag gör det, annars mest rygg, ben och armar. Kör situps och armhävningar för att få starkare rygg och mage vilket stärker löpningen.

 

Vad märker du för positiva effekter på din kropp tack vare löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)

Att jag mår bättre, får en finare kropp, tänker positivare. Och att jag kan äta massor utan att gå upp i vikt. Får en massa idéer till annat pga. löpningen och blir ständigt sugen på utmaningar tack vare löpningen. Har en stark mentalitet tack vare löpningen. Helt enkelt, löpning har förändrat mig på många sätt, både kroppsmässigt och mitt sätt att vara och tänka.

 

Vad märker du för negativa effekter på din kropp på grund av löpningen? (Både psykiskt och fysiskt, utvändigt och invändigt?)

Att mina knän värker ibland när jag springer långt i asfalt alltför ofta, därför varierar jag gärna i terrängspår, grus, barfotalöpning i strand och gräs, osv. Annars inte så mycket negativa effekter när man mår så bra av det!

 

Har du något tips till mig som ska springa mitt första maraton till våren?
Det viktigaste är att äta rätt, att ladda ordentligt och att inte springa alltför mycket de sista veckorna innan ett maraton. Spring inte när du inte orkar, spring bara när du orkar. Ditt första maraton ska du pressa dig själv för hårt. Det är en härlig känsla att springa ett maraton, men det viktigaste är inte tid när man springer sitt första maraton. Se istället till att ta det i ett lugnt tempo och att inte ta ut dig för fort i början av loppet, då blir sista varvet jobbigt bara. De första 2-3 milen är lätt. Det är först vid 3 mil som det börjar bli riktigt tufft och det är då du måste vara stark psykiskt och mentalt sett. Din kropp kommer att ha väldigt ont, men om du kan undvika smärtan och tänka positivt, så kommer du greja det helt enkelt. Det är det härliga med maraton, att besegra smärtan med en stark mentalitet. För man orkar visst springa flera maraton om året utan att det är problem med konditionen, för man orkar visst med det, men det är kroppen som inte alltid vill med sig. Lycka till, du kommer garanterat få det riktigt rolig på ditt första maraton även om det kommer vara väldigt blandade känslor, både positiva och negativa. Men en sak är säker: det kommer kännas underbart efteråt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0