Mia Thomsen

Skriv en kort presentation av dig själv!

Mia Thomsen, 40 årig tvåbarnsmor och heltidsarbetande livsbejakare.

http://marathonmia.blogspot.com

Jag är Mia Thomsen, 40 år fyllda som älskar att lägga längre och längre distanser bakom mig. Jag började springa rätt sent i livet, jag var 34 år, men har bara sprungit aktivt sedan vintern 2007. Utomhus är min grej – kör all träning ute oavsett väder. Jag använder glädje som drivkraft och gillar att springa både långa terrängultralopp (246 km) och rundbanetävlingar på tid. På så sätt får jag både natur och tristess. Jag har ett pannben som är rätt tjockt – det ska hjälpa mig att bygga en Evighetsmaskin, en kropp som mår bra och kan transportera mig genom livet. Att pressa tider är inte min melodi, jag vill uppleva och vara på Äventyr, springa länge och glädjas. Som löptränare i klubben IF Linnéa får jag lära mig massor, inte bara lära ut. På fritiden, mellan jobb, träning och familj, coachar jag 15 stycken tjejer online. Mitt motto är: Var Sak Har Sin Tid.


Hur många maratonlopp har du sprungit?

Jag har sprungit 7 marathon, 5 i Stockholm och 2 i Berlin. Min bästa tid är 3:35:34. Numera kör jag distanser längre än maraton, de kallas ultra. Vanliga ultralopp kan vara 6-, 12-, 24-, 48-timmarslopp som går på rundbana. När tiden är ute ser man hur långt man kommit. Andra lopp kan vara terränglopp på 50 km, 100 km , valfria distanser eller Spartathlondistansen 246 km. Min favoritsträcka är 100 miles som motsvarar 16,1 mil.


Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?

Jag tränar Nordic Military Training i 75 minuter tre mornar i veckan. Sedan springer jag 3-6 pass beroende på mitt träningsschema. Snittar ungefär 7 mils löpning och minst 10 timmars träning. En återhämtningsvecka kan ha 5,5 mils löpning medan en mängdvecka kan gå upp emot 9 mil.


Vad äter du före respektive efter träning?

Före löpträningen äter jag en rågmacka med mosad avokado och dricker juice till, direkt efter träningen äter jag alltid bra, näringsrik mat (kyckling, lax, grönsaker, blodpudding eller kött).


Hur ser din träning ut veckorna före ett maratonlopp?

Jag ser till att springa en halvmarathontävling 3 veckor innan maran. På så sätt får jag in tävlingssteget, tankar och förberedelser. Efter det tar jag det lugnt, kör 1-2 intervallpass men inga långpass.


Hur ser din träning ut veckorna efter ett maratonlopp?

Jag tar en återhämtningsjogg dagen efter för att få igång blodcirkulationen. Jag tränar på som vanligt men tar bort kvalitetspassen. Kör lugnt och försiktigt i 3-4 veckor.


Hur ser din sömn ut före respektive efter tävling/lopp?

Jag har aldrig haft problem att sova dagen före lopp. Jag försöker sova så mycket som möjligt hela veckan innan maran. Efteråt är det lite knepigare, då är jag full av adrenalin och endorfiner och vaknar ofta.


Hur ser din kost ut före respektive efter ett maratonlopp? 

Jag äter som vanligt sista veckan, lägger till lite mer protein. Jag ser till att äta lättsmälta saker dagen innan loppet. Jag kör antingen Kyckling med mozarellaost och parmaskinka med bulgur eller lax med bulgur. När jag springer ultralopp lägger jag till Vitargo Electrolyt (3 påsar/per dag).


Påverkar din sömn dina prestationer?
Ja – sömnen är jätteviktig. Eftersom jag springer ultralopp så är det viktigt att inte ligga i sömnskuld när loppet startar. Då kan det bli knepigt att hålla kroppen och tankarna fräsha i 24 timmar.


Styrketränar du eller gör du några speciella övningar för att förbättra din löpning och göra din kropp mer tålig för dem påfrestningar den utsätts för?
Jag kör funktionell styrka via militärträningen. Vår löparklubb IF Linnéa kör också styrkeövningar i anslutning till passen.


Vad märker du för positiva effekter på din kropp tack vare löpningen?
Jag bearbetar många tankar och finner en inre harmoni. Jag äter bättre när jag tränar och mår överlag väldigt bra.


Vad märker du för negativa effekter på din kropp på grund av löpningen?
Mitt knä svullnade upp i ett terränglopp förra året, sen har jag haft en stel hamstring (baksida lår) på grund av en alldeles för stel sätesmuskel. Det kan ila lite emellanåt men jag går regelbundet hos naprapat och har inga skador.


Har du något tips till mig som ska springa mitt första maraton till våren?
Ha inte bråttom. Prioritera långpassen – det vinner du mycket på!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0